Waarom een notaris en wat zijn de kosten?

Waarom moet ik eigenlijk naar de notaris?

In Nederland, en bijna overal in Europa, regelt de notaris alle juridische zaken rond de overdracht. Hij is ook de enige die dat mag doen. Daardoor weten alle partijen zeker waar ze aan toe zijn. In andere landen, zoals Amerika, kennen ze geen notaris. Daar moeten kopers een dure verzekering afsluiten om eventuele problemen achteraf op te lossen. Ook wordt daar veel gefraudeerd met woningen. Bijvoorbeeld door een woning te verkopen terwijl de eigenaar van niets weet!
Dit soort problemen zijn er in Nederland gelukkig niet. De notaris is onafhankelijk en onpartijdig en kijkt daarom naar uw belangen én die van de koper. Hij doet ook allerlei onderzoeken. Naar uw achtergrond en die van de koper. Als er iets niet in orde is en problemen kan opleveren, trapt hij direct op de rem. En meestal zorgt hij er voor dat de problemen zo snel mogelijk worden opgelost.
De notaris doet dus heel veel voor u. Maar het meeste doet hij achter de schermen, zodat u alleen nog maar hoeft te tekenen.

Financiële spin in het web
De notaris bewaakt de financiële kant van de overdracht. Hij zorgt er bijvoorbeeld voor dat de bank en de verkoper hun geld krijgen. Daarbij wordt natuurlijk gelijk overgestoken. De woning wordt dus pas eigendom van de koper als zeker is dat de koopsom is betaald en er niets meer mis kan gaan.

Maar zo’n akte is toch al kant-en-klaar?
Een akte is altijd maatwerk, want iedere situatie is anders. Maar bepaalde stukken tekst zijn wel hetzelfde of lijken in ieder geval erg op elkaar. Dat moet ook wel. Het is namelijk belangrijk dat in de akten omschrijvingen en begrippen staan die wettelijk geldig zijn. Het is makkelijker om dat te controleren als alles zoveel mogelijk hetzelfde is.

Wat moet de notaris dan onderzoeken?
De notaris moet tientallen onderzoeken doen, voor de woning kan worden overgedragen. Hieronder staat een samenvatting.
De notaris controleert bij het Kadaster onder andere of alle gegevens van de woning kloppen. Daarnaast controleert hij of er hypotheken of beslagen op het huis rusten. Als dat zo is, kan de overdracht misschien niet doorgaan. Hij zal dan op zoek gaan naar een oplossing.
Verder controleert hij bijvoorbeeld of u tussen de koop en verkoop van uw woning bent gescheiden. In dat geval heeft uw ex-partner namelijk misschien nog recht op de woning. Ook controleert hij of er geen juridische belemmeringen zijn. Hierbij kunt u denken aan een voorkeursrecht van de gemeente of een sanerings­beschikking.

Problemen voorkomen
Het komt vaak voor dat een overdracht wordt vertraagd, of helemaal niet doorgaat, omdat er op het laatste moment problemen zijn. De notaris moet dan nog aan de slag om die problemen op te lossen. Dat kost extra geld. En heel veel tijd. En de koper heeft niet altijd zin om te wachten tot die problemen zijn opgelost.

Enkele veel voorkomende problemen zijn:

  • Een echtscheiding die niet goed is afgewikkeld, waardoor de handtekening van de ex-partner nodig is.
  • Het huis was onderdeel van de gemeenschap van goederen, één van de echtgenoten is inmiddels overleden en het huis is nooit of cieel toebedeeld aan de verkoper (de overblijvende echtgenoot)
  • Het huis is onderdeel van een nalatenschap (wat op zich al lastig is) en de erfgenaam die het huis wil verkopen mag dat helemaal niet doen.
  • De gemeente heeft een voorkeursrecht.
  • De kantonrechter moet een machtiging afgeven voor de verkoop van het huis.
  • Er zijn problemen met het huis of de grond.

Al deze problemen komen veel vaker voor dan u denkt. Gelukkig kan de notaris ze meestal oplossen, maar dan moet hij daarvoor wel de tijd krijgen.

Moet ik als verkoper ook kosten betalen?

Misschien weet u helemaal niet dat u als verkoper vaak ook kosten moet betalen. Maar eigenlijk is het best logisch. De koper betaalt namelijk alleen de kosten die hij maakt voor de aankoop van uw woning. Zijn er kosten voor de verkoop van uw woning, dan moet u die meestal zelf betalen. Denk aan de kosten voor het doorhalen van uw hypotheek of het a ossen van een krediet. Of kosten die u moet maken voor het oplossen van problemen, bijvoorbeeld bij echtscheiding of een overlijden.

Wie kiest de notaris?

Met de koper spreekt u af wie de notaris kiest. Meestal bepaalt de koper. Maar voor u kan het prettig zijn om zelf de notaris te kiezen. U kunt dan namelijk, voor de overdracht, al veel dingen regelen. Zeker als uw situatie wat lastiger is kan dat een uitkomst zijn. Bijvoorbeeld bij een overlijden, bij een scheiding of als er beslag is gelegd. Wilt u zelf de notaris kiezen, dan moet u dat van tevoren met de koper afspreken.

Wat kost een notaris?

U betaalt de notaris voor zijn werkzaamheden. Sommige werkzaamheden zijn standaard, andere niet. Er zijn geen vaste tarieven, daarom kan het verstandig zijn om van tevoren te vragen naar de kosten. Moet de notaris veel problemen oplossen, dan kunnen de kosten hoger uitvallen dan hij eerst had aangegeven. Zeker als hij pas op het laatste moment aan de slag kan. Ook daarom is het verstandig om het koopcontract door de notaris te laten maken. Dan weet u zeker dat u later niet voor ( nanciële) verrassingen komt te staan.

Wanneer moet ik betalen?
Op de nota van de notaris staat welke bedragen u krijgt en welke bedragen u moet betalen. Aan de pluskant staat bijvoorbeeld de koopsom. Aan de minkant de kosten voor het doorhalen van uw hypotheek.
Het eindbedrag op de nota kan negatief of positief zijn. Is het eindbedrag voor u negatief, dus u moet bijbetalen, dan moet u het bedrag voor de overdracht overmaken op de rekening van de notaris. Is het eindbedrag voor u positief, bijvoorbeeld bij een flinke overwaarde, dan ontvangt u van de notaris het bedrag na de inschrijving van de leveringsakte bij het Kadaster. Behalve als er toch nog ernstige problemen blijken te zijn bij u als verkoper. Bijvoorbeeld als u net op de dag van de overdracht failliet gaat.